W czwartek, 22 listopada 2012 r. o godz. 18:00, w naszym gimnazjum odbyła się debata w sprawie kandydowania do MRM Luboń. Gościliśmy czterech obecnych radnych (Kajetana Kaczmarka, Monikę Szwedziak, Magdalenę Jendras i Patryka Durę) oraz opiekunów Rady - p. Elżbietę Zapłatę -Szwedziak oraz p. Jakuba Bielawskiego.

Spotkanie przeprowadzili Zuzanna Klemke i Jakub Jeliński. Przedstawiono nam krótką prezentację, ukazującą przedsięwzięcia radnych i opisującą działania MRM. Nasi starsi koledzy opowiedzieli także o sobie i o byciu radnym, zachęcali do włączenia się w prace Rady. Później rozdano nam załączniki, które będą potrzebne do zgłoszenia swojej kandydatury. Należy je oddać do Urzędu Miasta do dnia 4 grudnia 2012.

Kornelia Głowacka, IE

Dziś poznawaliśmy rezerwat znajdujący się u ujścia rzeki Belice. Teren ten obejmuje wąski pas plaży i ruchome wydmy, które są w stadium tworzenia się. Do roślinnych okazów tu rosnących należą m.in. lilia morska, wilczomlecz czy mikołajek nadmorski. Na plaży co roku w okresie godowym pojawiają się żółwie morskie, by zakopywać jaja w piasku.Kolejnym punktem na naszej trasie był rezerwat archeologiczny Selinunte. Ta dawna kolonia grecka w czasach swojej świetności była ważnym i dużym ośrodkiem związanym z Kartaginą, wojnami punickimi. By ustrzec Selinunte przed zajęciem przez armię rzymską, zburzono większość budowli, które później odbudowano. Jednak w średniowieczu miało miejsce trzęsienie ziemi, które zniszczyło potężne greckie świątynie. Część budowli podniesiono z ruin, innych nie udało się zrekonstruować. Duża część zabytków do dziś pozostaje pod warstwą ziemi i porastającej roślinności. To, co można zobaczyć, świadczy o dawnej potędze Selinunte i bogatej historii, wywiera duże wrażenie na zwiedzających.

Zawędrował tu w 1787 r. niemiecki poeta Goethe i uległ urokowi tej ziemi. Napisał książkę "Podróż włoska" (Italienische Reise), w której stwierdza, że kto nie widział Sycylii, ten nie zna Italii.

My widzieliśmy tylko część tej pięknej wyspy, wielu z nas zapewne chciałoby tu jeszcze kiedyś powrócić, by poznać inne zakątki. No cóż, jutro wracamy do kraju, zabierając ze sobą wrażenia, wspomnienia.

Czeka nas podróż powrotna - 1628 km w linii prostej...

Magdalena Madajczyk-Głowacka

Dziś kolejny dzień naszego pobytu w Alcamo. Uczniowie włoskiej szkoły opracowali trasę, która pozwoliła nam poznać najważniejsze zabytki. Oprowadzali nas po mieście, wcielając się postaci związane z jego historią. Pomyślano też o przyszłości, gdyż uczestniczyliśmy w sadzeniu roślin na Placu Republiki - akcji zorganizowanej w dzisiejszym dniu przez miejscowe stowarzyszenia działające na rzecz środowiska.

Następnie udaliśmy się do malowniczo położonego miasteczka rybackiego Castellammare del Golfo i z pobliskiego wzniesienia podziwialiśmy piękną panoramę zatoki. Cieszyliśmy się z pięknych widoków, zieleni, kwitnących drzew i krzewów, słońca, które tu, na Sycylii, nie daje za wygraną i wciąż stara się wychodzić zza deszczowych chmur!

Wieczorem spotkaliśmy się w szkole, gdyż gospodarze przygotowali dla nas niespodziankę - pokaz swoich umiejętności muzycznych i tanecznych, wspólną zabawę i poczęstunek.

Magdalena Madajczyk-Głowacka

Uczniowie naszej szkoły w dniu 21.11.2012 roku wybrali się z nauczycielami j.obcych na spektakl TNT Theatre "Podróże Guliwera" wystawiany na deskach kinoteatru Apollo w Poznaniu. Pierwszy raz w życiu mieli okazję obejrzeć profesjonalne przedstawienie teatralne w języku obcym.

TNT THEATRE to rodzaj objazdowego teatru, którego nadrzędnym celem jest szerzenie angielskiej i amerykańskiej kultury w krajach europejskich. Na repertuar tego teatru składają się stare i współczesne dramaty i komedie, zaliczane już do klasyki teatru. Potrafią one zaspokoić gusta każdej, nawet najbardziej wybrednej publiczności. Wszystkie przedstawienia wystawiane są w języku angielskim!!! Nic w tym dziwnego - występują w nich przecież sami "native speakers" - aktorzy, którzy na co dzień pracują na deskach angielskich teatrów.

Przedstawienia teatru TNT Britain adresowane są głównie do młodzieży, która włada już na tyle dobrze językiem Szekspira i Orwella, iż potrafi zrozumieć tekst wystawianej sztuki. Wrażenia z odbioru obcego tekstu kultury okazały się dla naszych uczniów bardzo emocjonujące. Nie bez znaczenia dla odbioru sztuki przez młodych widzów była też interaktywna forma przedstawienia. Aktorzy pomagali gestami i mimiką zrozumieć młodzieży sens wypowiedzi.

Oby więcej takich doświadczeń i przygód mogło przyczynić się do zdobywania umiejętności językowych naszych uczniów! 

M. Szymankiewicz
Uczniowie