Wielkie WOW! Nowe technologie Internetu Przyszłości w Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym

17.05.2016 r.

11 maja 2016 r. klasa 1a miała niepowtarzalną okazję odwiedzenia Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego - znanej w Europie instytucji, zajmującej się badaniami i rozwojem technologii w zakresie informacji i komunikacji (ICT) oraz infrastruktury informatycznej nauki. Dla uczniów przygotowano specjalny program zwiedzania nowoczesnych laboratoriów, takich jak: Laboratorium bibliotek cyfrowych, w którym mogli zobaczyć m.in. zaawansowane technologicznie urządzenia do skanowania książek dzięki wytwarzanemu podciśnieniu; Laboratorium technologii interfejsów głosowych, w którym testowali system ARM do automatycznego przekładania języka mówionego na język pisany i Laboratorium telemedycyny, w którym poznali kilka sympatycznych robotów służących m.in. do pomocy np. ludziom starszym w życiu codziennym oraz obejrzeli teletransmisję z operacji chirurgicznej w technologii 3D. Dowiedzieli się także, jak wirtualnie - dzięki aplikacji SmartZOO - można sprawdzić, co słychać w poznańskim Nowym ZOO. Uczniowie odwiedzili również Laboratorium Wizualizacji i Interakcji, w którym znajduje się CAVE, czyli jama, dzięki której w 3D mogli przespacerować się po ulicy Garbary. W Laboratorium edukacyjnym natomiast przenieśli się, dzięki systemowi Oculus Rif, do wirtualnej rzeczywistości, a w cyfrowym kinie przyszłości 4K 3D uczestniczyli w seansie filmowym. Zwiedzili również studio PlatonTV, salę zarządzania miejską siecią komputerową POZMAN, krajową siecią naukową PIONIER (Polski Internet Optyczny) oraz polskim węzłem paneuropejskiej sieci GÉANT, których operatorem jest właśnie PCSS. W salach superkomputerowych (BST) uczniowie zobaczyli, jak wyglądają z bliska gigantycznych rozmiarów serwery do transmisji, obliczeń i przechowywania danych w Centrum Komputerów Dużej Mocy. Zajrzeli też pod podłogę serwerowni, pod którą ukryty został m.in. system chłodzenia tych urządzeń. Największą i najdroższą maszyną był serwer Orzeł zajmujący 80. miejsce na światowej liście superkomputerów TOP500. Specjalnie dla uczniów przygotowano także quiz, w którym mogli wykazać się wiedzą o PCSS i laboratoriach, które mieli okazję zwiedzić. Mogli poczuć się także jak prawdziwi naukowcy, biorąc udział w tzw. brainstorm, czyli burzy mózgów, tworząc scenariusze do nowych aplikacji Internetu Przyszłości. Mogą stanowić one zalążek nowej myśli technologicznej, której efektem będzie stworzenie aplikacji ułatwiającej np. zrozumienie mowy zwierząt. Nagrody przewidziane w konkursach wspaniale motywowały do twórczej pracy, a same konkursy stanowiły dobrą zabawę. 
Chciałabym podziękować Dyrekcji i pracownikom PCSS oraz pani Katarzynie Siudzińskiej za organizację i możliwość zobaczenia z bliska wielu niezwykle ciekawych rzeczy, a także za cenną lekcję. Z pewnością zdobyta w ten sposób wiedza nie pójdzie na marne. Kto wie, może w przyszłości któryś z uczniów zasili szeregi naukowców pracujących w PCSS.

Wiesława Stankiewicz
Uczniowie