W Londynie -warsztaty językowe i zwiedzanie miasta

30.01.2014 r.

Dnia 24 stycznia czterdziestotrzyosobowa grupa uczniów z naszej szkoły, pod opieką nauczycieli p. K.Jankowskiej–Kostrzewa, . R.Różanskiej-Boruń, p. A. Budzyńskiej i p. Ł. Budzyńskiego wyjechała na warsztaty językowe do Londynu. Do stolicy Wielkiej Brytanii dotarliśmy przed południem następnego dnia, zaliczając przeprawę promową na trasie Calais – Dover. Od razu rozpoczęliśmy zwiedzanie. Naszym pierwszym punktem, w dość napiętym planie, była odbudowana na szczątkach rzymskiej budowli i zaprojektowana przez Christophera Wrena w XVII w. katedra św. Pawła. Weszliśmy na tarasy widokowe, a zwieńczeniem wspinaczki były wspaniałe widoki na panoramę Londynu z Golden Gallery. Następnie przespacerowaliśmy się na Leicester Square, gdzie mogliśmy odwiedzić restauracje fast food, sklepiki z pamiątkami i sklep poświęcony wyłącznie cukierkom M&M. Widzieliśmy też dzielnicę chińską China Town i Covent Garden. Ostatnim obiektem zwiedzanym przez nas tego dnia było British Museum. Tam mieliśmy okazję podziwiać obiekty związane z historią brytyjską i światową, ze słynnym kamieniem z Rozety. W ciągu dnia podróżowaliśmy londyńskim metrem. Wieczorem udaliśmy się do miejsc noclegowych. Było to poniekąd ekscytujące, ponieważ mieszkaliśmy u rodzin brytyjskich. Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Tower of London – budowli obronnej, której najstarsza część pochodzi z XI w. Niewątpliwie największą atrakcją tam była możliwość zobaczenia autentycznych atrybutów władzy królewskiej (zwłaszcza koron), zdobiących głowy brytyjskich monarchów, włącznie z najbardziej znanej nam Elżbiety  II. W okolicach Tower of London znajduje się imponujący Tower Bridge. Kolejnym punktem naszej wycieczki było przejście przez Trafalgar Square z wielką kolumną admirała Nelsona do National Gallery, gdzie polska przewodniczka, opowiadała w j. angielskim o różnych słynnych dziełach. Była to prawdziwa lekcja muzealna dotycząca twórczości  Leonarda da Vinci i Vincenta van Gogha. Poznaliśmy też kilku najbardziej reprezentatywnych  malarzy brytyjskich, takich jak Gainsborough , Turner czy Constable. Widzieliśmy też Hyde Park i wyjątkowy pomnik poświęcony zwierzętom, które zginęły w trakcie różnych konfliktów zbrojnych. Zwieńczeniem tego dnia była wyprawa na Oxford Street – słynną londyńską ulicą handlową. Trzeciego dnia nasz spacer rozpoczęliśmy od pomnika pilotów walczących w bitwie o Anglię, a następnie przeszliśmy  w okolice  Houses of Parliament obok Elizabeth Tower, znanej jako Big Ben od nazwy dzwonu, który się wewnątrz niej znajduje. To, oczywiście, znaczyło, że podziwiamy brytyjski parlament i Westminster Abbey, czyli Opactwo Westminsterskie. Dalej przeszliśmy przez Saint James’s Park, po drodze oglądając pomnik damy z lampą – Florence Nightingale- pierwszej profesjonalnej pielęgniarki angielskiej. Widzieliśmy zmianę warty ruszającą spod Saint James Palace do Buckingham Palace- siedziby królowej, a dalej do Clarence Palace – siedziby następcy tronu - księcia Karola i jego małżonki Camilli. Kolejnymi atrakcjami tego dnia były Science Museum oraz Natural History Museum. Było to zwiedzanie  w pigułce, i wskazówka, gdzie ewentualnie w przyszłości warto wrócić. Widzieliśmy pomnik księcia Alberta – Albert Memorial  w Kensingtone Gardens oraz salę koncertową Victoria i Albert Hall. Pozostały czas skwapliwie wykorzystaliśmy później w Madame Tussaud’s – najsłynniejszym muzeum figur woskowych na świecie z animacją interaktywną w 4D. Ostatniego dnia nasz spacer prowadził obok umownej linii południka 0 w dzielnicy Greenwich. Do parku, w którym się on znajdował, dojechaliśmy charakterystycznym dla Londynu czerwonym piętrowym autobusem. Później wsiedliśmy na stateczek, który, kursując po Tamizie, dopłynął z nami pod London Eye – największe diabelskie koło na świecie. Po drodze widzieliśmy rekonstrukcję słynnego teatru szekspirowskiego Globe oraz wszystkie najbardziej znane londyńskie mosty i jeszcze raz najbardziej reprezentatywne budowle londyńskie. Tuż przed rejsem widzieliśmy ciekawą animację komputerową w 4D dotyczącą wszystkich najbardziej znanych miejsc Londynu. London Eye było także ostatnim punktem naszej wyprawy do Londynu. Po obejrzeniu panoramy miasta i ostatnich zakupach wsiedliśmy do autokaru, który 29 stycznia dowiózł nas bezpiecznie i sprawnie z londyńskiej metropolii do Polski aż  przed nasze gimnazjum w Luboniu. W drodze do Londynu i z powrotem obejrzeliśmy też kilka filmów fabularnych i popularnonaukowych które pasowały do klimatu wycieczki. Były to filmy ‘Marzyciel” „Młoda Victoria”, „Nothing Hill”, „Londyńskie metro.”, „Zabytki Londynu”. Jednym z istotnych elementów naszego wyjazdu było też pozyskiwanie informacji, uzupełnienie specjalnie przygotowanych w tym celu warsztatowych zeszytów ćwiczeń, rozmowy i uzyskiwanie informacji od rodzin, u których mieszkaliśmy. Doskonaliliśmy umiejętność posługiwania  się językiem angielskim na co dzień, w różnych sytuacjach w mieście .Z dnia na dzień stawało się to łatwiejsze. Było to nowe doświadczenie, które upewniło nas w przekonaniu, że języków obcych warto się uczyć, a sytuacje, w których możemy je wykorzystać, są absolutnie możliwe. Mamy nadzieję, że to początek naszych wyjazdów. Jest przecież tyle miejsc do obejrzenia na terenie Wielkiej Brytanii i nie tylko!