ZABYTKI I CHWILE Z PRZYJACIÓŁMI, CZYLI WYCIECZKA NA MAZURY

18.05.2013 r.

W dniach 15 - 17 maja br. klasy IIb i IIe brały udział w wycieczce na Mazury pod opieką p. Katarzyny Urbaniak, p. Pauliny Hąci, p. Katarzyny Wilińskiej-Jóźwiak i p. Magdaleny Szmyt.

I dzień
Wyjechaliśmy z Lubonia rankiem w środę około godziny szóstej. Po wyczerpującej podróży dojechaliśmy do wsi Grunwald na Mazurach, gdzie 15 lipca 1410r. miała miejsce słynna bitwa z  Zakonem Krzyżackim. Tam zwiedziliśmy pole bitwy oraz Muzeum Bitwy pod Grunwaldem. Dowiedzieliśmy się, jak prawdopodobnie przebiegała bitwa, wojska, jakich narodowości brały w niej udział. Było to uzupełnieniem wiadomości z tegorocznych lekcji historii. Zobaczyliśmy także interesujący film o słynnym obrazie Jana Matejki "Bitwa pod Grunwaldem" oraz symbolach i postaciach na nim namalowanych. Mieliśmy okazję podziwiać przepiękny gobelin, który jest wierną kopią obrazu Matejki. Później przejechaliśmy do skansenu w Olsztynku. Tam dowiedzieliśmy się, jak wyglądały w czasach zaborów domy mieszkańców Warmii i Mazur, czym się zajmowali i jak się ubierali. Zajrzeliśmy także do wiejskiego kościółka i młyna, który był niezbędny mieszkańcom wsi do wyrobu mąki. Pokazano nam również, jak wyglądała w tym czasie klasa szkolna. Dopiero około godziny 19 dojechaliśmy do pensjonatu, w którym mieszkaliśmy przez dwa najbliższe dni. Przebywaliśmy w pięknej okolicy, pensjonat był otoczony lasem, a jezioro leżało w pobliżu, więc mogliśmy spacerować, podziwiając krajobraz. Korzystaliśmy także z boisk do siatkówki i piłki nożnej.

II dzień
Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania Wilczego Szańca - głównej kwatery Adolfa Hitlera z czasów II Wojny Światowej. Tam też miał miejsce słynny zamach na Hitlera. Podziwiając niesamowity system ochronny, wiele osób brało czynny udział w rozmowie z przewodnikiem. Dzięki dociekliwym pytaniom dowiedzieliśmy się zaskakujących rzeczy na temat Wilczego Szańca i samego Adofa Hitlera. Kolejnym etapem naszej wycieczki był kościół w Świętej Lipce, który jest przykładem budynku w stylu barokowym.Wewnątrz wysłuchaliśmy koncertu na jednych z najsłynniejszych organów w Polsce. Później przejechaliśmy do Mikołajek, skąd popłynęliśmy w dwugodzinny rejs do miejscowości Ruciane-Nida. Po drodze mogliśmy podziwiać przepiękne mazurskie jeziora i ptactwo, które tutaj żyje.

III dzień
Ostatniego dnia podróży zwiedziliśmy miasto Olsztyn związane ze znanym polskim astronomem Mikołajem Kopernikiem. Obejrzeliśmy przepiękny zamek z XIV wieku i stare miasto. Zawitaliśmy także do tamtejszego planetarium. Ostatnim, przed dojazdem do Lubonia, etapem podróży było Sanktuarium Maryjne w Gietrzwałdzie. Tam w 1877r. doszło do wielu objawień Matki Boskiej dwóm miejscowym dziewczynkom. Do kościoła przyjeżdża obecnie wielu turystów, aby się pomodlić i poznać historię bazyliki. Z Gietrzwałdu wyruszyliśmy z powrotem do Lubonia. Byliśmy zmęczeni, ale pełni wspomnień. Na pewno nie zapoimnimy zabytków i niesamowitych chwil spędzonych z przyjaciółmi. smiley