Laureaci Arsenału Pamięci w Łodzi

25.04.2016 r.

Tegoroczne, jubileuszowe podsumowanie Ogólnopolskiego Konkursu ARSENAŁ PAMIĘCI, utrwalającego okruchy narodowej historii, odbyło się w dniach 21 – 23 kwietnia w Łodzi. Już po raz piętnasty miało miejsce uroczyste wręczenie nagród wszystkim laureatom konkursu. Spotkanie zostało zorganizowane w XXIX Liceum Ogólnokształcącym im. Janka Bytnara w Łodzi. Uroczystość prowadził druh Krzysztof Jakubiec - pomysłodawca i główny organizator, który przypomniał wszystkim obecnym postać Janka Bytnara - „Rudego” z „Kamieni na szaniec”. Tego samego dnia, po zakończeniu gali i zakwaterowaniu, udaliśmy się na wieczorny spacer. Mieliśmy okazję przejść się ulicą Piotrkowską, jedną z najdłuższych ulic nie tylko w Łodzi, ale i w Europie. Główną atrakcją i nagrodą dla laureatów była całodniowa wycieczka po regionie łódzkim, która odbyła się drugiego dnia naszego pobytu. Byliśmy w skansenie rzeki Pilicy oraz rezerwacie „Niebieskie źródła”. Kolejnym punktem naszej wycieczki był Inowłódz, w którym podziwialiśmy kościół św. Idziego, ruiny zamku Kazimierza Wielkiego i budynek dawnej synagogi. Przed zwiedzaniem bunkra w Konewce odwiedziliśmy Spałę, gdzie znajduje się Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Ostatnim punktem naszej wycieczki była fascynująca wędrówka po unikatowej w skali kraju atrakcji turystycznej, jaką są groty w skale piaskowca w Nagórzycach. Wieczorem wyruszyliśmy do Manufaktury, dawnej fabryki Izraela Poznańskiego, a obecnie jednego z najbardziej znanych obiektów Łodzi. Ostatni dzień spędziliśmy na gali podsumowującej XV Arsenał Pamięci, która odbyła się w największej rezydencji fabrykanckiej w Polsce, gdzie obecnie mieści się Muzeum Miasta Łodzi. Uroczystość uświetnili swoją obecnością liczni zaproszeni goście reprezentujący miejscowe władze i żyjący świadkowie historii – żołnierze AK i harcerze. Wśród nich była kuzynka Janka Bytnara – Barbara Bytnar, a gawędę prowadziła tradycyjnie Pani Barbara Wachowicz. Cały pobyt w Łodzi był niezwykle udany, dostarczył nam wielu wrażeń i zachęcił do udziału w kolejnych edycjach Arsenału Pamięci. Krótki filmik z uroczystości można zobaczyć na stronie lokalnej telewizji https://tvtoya.pl/news/show/13107