Laureatki na Gali Roku Żołnierzy Wyklętych

7 marca w Lublinie odbyła się Gala Roku Żołnierzy Wyklętych, podczas której zostały wręczone nagrody laureatom ogólnopolskiego konkursu „Epizody Niepodległości – Żołnierze Wyklęci”.  W Gali uczestniczyły Sara Rotnicka i Iga Skrzypczak z p. Romaną Kłos. Dziewczyny otrzymały upominki oraz dyplomy za zajęcie drugiego miejsca w kategorii prac multimedialnych. Odebrały także nagrodę dla Zuzanny Janickiej, która zwyciężyła w kategorii literackiej. Następnie odbył się koncert.  Wokalistki: Halina Mlynkova, Katarzyna Groniec i Paulina Przybysz wcieliły się w „Morowe Panny” i lirycznie wprowadziły gości w świat wojennego podziemia. Akompaniował im zespół Maleo Reggae Rockers. Po koncercie odbył się uroczysty bankiet, podczas którego laureaci mieli okazję wymienić spostrzeżenia z organizatorami i patronami całego przedsięwzięcia, m. in. przedstawicielami Fundacji Niepodległości, Instytutu Pamięci Narodowej, Muzeum Powstania Warszawskiego, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wyjazd stał się świetną okazją do zwiedzenia Lublina, miasta pełnego wspaniałych zabytków, także ośrodka uniwersyteckiego. Zaczęłyśmy od Starego Miasta, do którego weszłyśmy Bramą Grodzką. Spacerując ulicami rynku, podziwiałyśmy renesansowe kamienice oraz Trybunał Koronny, w którym obecnie znajduje się ratusz. Bramą Krakowską dostałyśmy się na Krakowskie Przedmieście i deptakiem doszłyśmy do Pomnika Unii Lubelskiej. Lublin to miasto o tradycjach wielokulturowych i wielonarodowych, dlatego nie odmówiłyśmy sobie wypicia herbaty w restauracji żydowskiej oraz spróbowania tradycyjnego ciasta pascha. Szczególne zainteresowanie wzbudziła wypełniona renesansowymi ikonami cerkiew katedralna, po której oprowadzał nas wierny kościoła prawosławnego, opowiadając o różnicach między odłamami chrześcijaństwa. Z kolei w Zamku Lubelskim, w Kaplicy Trójcy Świętej podziwiałyśmy barwne bizantyjsko-ruskie malowidła pokrywające ściany i sklepienia. Najstarszą częścią budowli jest trzynastowieczna romańska baszta – donżon, która pełniła funkcję więzienia dla szlachty.

Po tak atrakcyjnym wyjeździe z pewnością długo będziemy wspominać Lublin i jego historyczny klimat.